Hikitsuchi Sensei |
Când l-ați întâlnit pe O-Sensei?
Kubo
Sensei, care era unul din primii discipoli ai lui O-Sensei, l-a invitat
pe acesta să vină din Shingu la Tanabe, iar O-Sensei preda Aikido în
depozitul firmei Pacific Ocean Sake Brewing. L-am întâlnit pe O-Sensei
la Shingu cam opt ani mai târziu. Aveam 14 ani, asta se întâmpla acum 65
de ani. Cred
ca a fost destinul meu să îl întâlnesc pe O-Sensei. Înainte ca noi să
ne fi născut, Divinitatea (jp., Kami) înțelesese că noi urma să ne
întâlnim și să avem o relție de la părinte la copil. Deși eram elevul
lui, întotdeauna l-am privit pe O-Sensei ca pe tatăl meu.
Ați studiat alte arte marțiale înainte de a-l întâlni?
Tatăl
meu a murit pe când eu aveam doar doi ani, mama mea când aveam șapte.
Am fost adoptat de bunicii mei, iar bunica mea dinspre mamă, care era
instructor de naginata (halebardă specific japoneză, n. tr.), m-a
îndemnat să studiez Judo și Kendo. Am început să practic Kendo la vârsta de nouă ani, în clasa a doua. În
aceeași perioadă, O-Sensei se afla într-o vizită în Shingu și preda în
depozitul de care vorbeam. Pe vremea aceeae nu preda Aikido în mod
public. Nu era considerat un lucru pe care îl poți arăta oricui. Trebuia
să ai cinci recomandări dacă voiai să faci parte din elevii lui
O-Sensei. Nu oricine putea studia Aikido.
Era
un mister. Nimeni nu părea să recurgă la efort, și totuși erau capabili
să își proiecteze partenerii cu ușurință. Ce lucru misterios! La
început credeam că totul este coregrafiat, aranjat dinainte. Deși
studiam intens Judo și Kendo la vremea respectivă, am ajuns la concluzia
că această formă de cale marțială, în care totul era decis deja de la
primul contact, trebuie să fie adevăratul Budo.
Mi-am dat seama că era ceva foarte diferit de lucrurile pe care le
făcusem până atunci, și că propria mea cale marțială trebuia să arate la
fel. În
acel moment O-Sensei mi-a spus, “Te-ai născut pentru a practica Budo.
Te rog să practici Aikido.” (De fapt, la vremea respectivă el numea
disciplina sa “Aiki Budo.”) Ca
puști în vârstă de 14 ani, nu voiam să fac altceva decât Aikido, să mă
dedic total acestei practici. Cu toate acestea, pe vremea aceea nimeni
nu preda Aikido copiilor. Doar persoanele de la 25 de ani în sus erau admise. Cred că am fost primul copil care a început să practice Aikido.
Cum vă simțeați când O-Sensei vă vorbea?
Mă
simțeam foarte recunoscător. Eram singurul adolescent acceptat de
O-Sensei drept discipol. Mi-a spus că destinul meu era să studiez Budo,
și că Aikido era adevăratul Budo japonez.
Ce vă amintiți despre prezența fizică a lui O-Sensei?
La
vremea aceea O-Sensei avea un fizic extraordinar. Arăta ca un perete
despărțitor [de formă pătrată]. Avea 53 de ani, cântărea în jur de 91
kg, avea cam 1.50 cm și era foarte lat. Corpul lui avea oase și
încheieturi foarte puternice, iar el era plin de vigoare. Privirea
lui era foarte blândă, dar ochii lui aveau și o lumină înfiorătoare în
ei, ca și cum ar străluci. Era intimidant! Dacă se uita la tine brusc,
te simțeai paralizat, nu te mai puteai mișca. O-Sensei
se uita întotdeauna pătrunzător la o persoană pe care o întâlnea pentru
prima oară. Ochii lui străluceau, și în clipa aceea știa deja totul
despre acel om. Privirea
lui mă făcea să mă simt străpuns de o săgeată. Putea fi dură la un
moment dat, și foarte blândă în momentul următor. Părea extrem de
riguros și corpul lui era foarte puternic, totuși când mă apropiam de el
în timp ce ședea, îl simțeam ca pe un părinte. Îmi ziceam în sinea mea:
“Acesta este un om bun, autentic.” O-Sensei era un Budoka (practicant al artelor marțiale, n. tr.) extraordinar, ieșit din comun. Îmi era frică să
stau lângă el, cu toate acestea simțeam că avea o inimă bună, plină de
compasiune. Era foarte feroce, dar totuși mă simțeam atras de el. Poate
că altora le este greu să înțeleagă acest lucru. Așa cum am mai spus,
cred că relația noastră – de la profesor la elev, de la părinte la copil
– era menită să se întâmple. Adevărul
este că nu l-am rugat pe O-Sensei să mă accepte. El m-a rugat să îi
devin discipol. Au trecut 33 de ani de când O-Sensei s-a desprins de
planul fizic, dar eu nu m-am simțit nici o clipă separat de el. E mereu
prezent; îi pot auzi vocea, zi și noapte.
E stilul nostru actual de Aikido diferit de stilul pe care l-ați practicat când ați început să studiați cu O-Sensei?
Da, tehnicile erau aplicate altfel. Zilele
trecte chiar am aruncat o privire peste o carte mai veche,
Maki-no-Uchi. Era prima carte a lui O-Sensei. Acolo sunt descrise
regulile după care se ghida practica din acea vreme.
O-Sensei a permis distribuția publică a cărții?
Nu.
Ca să o poți avea, era nevoie de acordul lui explicit. În cazul meu,
acest lucru s-a întâmplat atunci când am atins gradul numit astăzi
shodan.
Era o carte secretă, ceva ce nu putea fi arătat altora?
Aș
zice că era o învățătură mai degrabă discretă decât secretă. La urma
urmei era o carte, și cred că există oameni care sunt în stare să
înțeleagă doar citind. Dar ar fi fost dificil pentru cineva să citească
cartea și să înțeleagă ceva din ea, dacă acea persoană nu era practicant
Aikido. Dacă nu aveai centura neagră sau un grad superior, te simțeai
dezorientat. Și
acest lucru cred ca este încă valabil și în ziua de azi. Nu e suficient
să dai cuiva o carte și să îi spui - poftim, fă cum scrie aici. Aikido
devine o parte din tine – ceva ce survine prin asceza spirituală
[shugyo] ce decurge din practica corporală [keiko].
La antrenamentele conduse de O-Sensei, ce era mai important - practica fizică sau explicațiile verbale?
Ceea ce numim waza [tehnici]. Acestea izvorăsc direct din kotodama (sunete magice, ce joacă un rol central in Shinto, Oomoto -
n. tr.). Nu e posibil să înțelegi cu adevărat tehnica, fără a vorbi
despre originea ei, ce îi dă naștere. Așa încât O-Sensei preda vorbind
despre originile tehnicii, inclusiv această dimensiune legată de
kotodama. Obișnuia să ia o tehnică oarecare și să ne explice cum a luat
aceasta naștere.
Mai exact, cum conducea O-Sensei antrenamentul?
Întâi
faceam Shinji (exerciții de încălzire pentru purificare spirituală).
Începeam cu Misogi, Furutama, Torifune, Otakebi, Omusubi, și Okorobi
[etape ale Shinji]. Apoi ne purificam pe noi înșine și spațiul sălii de
antrenament (dojo) și treceam la practica tehnicilor. Nu exista nici un fel de structură în tehnica lui O-Sensei. Era kamigoto [inspirație divină]. Așa cum am explicat, partea introductivă de Shinji era întotdeauna structurată. Dar când realiza o tehnică, era de fiecare dată altfel. Începeam
cu suwariwaza [tehnici practicate șezând], care întăresc coapsele. Apoi
treceam la tachiwaza [tehnici practicate în picioare). La începutul
antrenamentului, tehnica era întotdeauna dai-ikkajo - ceea ce acum numim
Ikkyo. După care O-Sensei prezenta tehnici în funcție de inspirația sa de moment. Nimic nu era static.
Care era metoda lui de predare?
O-Sensei
de obicei nu instruia pe nimeni individual. Ne arăta o tehnică, iar
apoi ne cerea să repetăm ce a făcut el. Cu toate acestea, uneori îmi
dădea instrucțiuni personal.
Ce credeați despre asta?
Mă
simțeam foarte recunoscător. Uneori, când O-Sensei mă atingea, simțeam
cum puterea mea crește dintr-o dată. Alteori simțeam cum mi se scurge
toată forța. Când mă apropiam de el, aveam senzația că vigoarea mea este
absorbită. Alteori simțeam o presiune extremă - cred că era forța
Divinității (Kami). Antrenamentul
era foarte strict. Nu exista loc pentru văicăreală sau indulgență.
O-Sensei s-a schimbat în anii din urmă, dar în perioada de care vorbim
acum era foarte puternic, iar brațele lui erau enorme. Faptul de a te
antrena cu el era înfricoșător. Mi-era teamă că o să mă rupă în două.
[râde]
Ați studiat Aikido cu O-Sensei între anii 1927 și 1939. Cum ați reluat legătura după cel de-al doilea Război Mondial?
L-am
reîntâlnit pe O-Sensei în 1949. Nu îl mai văzusem de zece ani. Venise
în pelerinaj la Kumano, și m-a chemat la el. “Bătrânul a venit să te
vadă”, mi-a zis. “Cum îți merge?” Eram
șocat să aflu că era încă în putere. M-am urcat pe motocicletă și am
gonit spre casa lui. M-a invitat înăuntru și am stat de vorbă. “Japonia a
pierdut războiul pentru că armata a greșit,” a zis el. “Până în
prezent, tot ce însemna Budo avea menirea să distrugă și să ucidă. De
aici înainte Budo trebuie să devină iubire, să ofere bucurie și
fericire. Avem nevoie de o artă marțială a iubirii.” “Practica
Budo este interzisă,” a continuat el, “dar [Generalul] Mac Arthur mi-a
dat voie să predau Aikido. Mi-a zis să deschid un Dojo. Te-aș ruga să mi
te alături. Voi preda acolo un nou tip de Aikido, calea marțială a
iubirii. Ar trebui să îmi urmezi exemplul.” Am renunțat la afacerea mea cu cherestea și am construit un Dojo. Era foarte mic, doar 4 saltele și jumătate.
S-a schimbat O-Sensei de-a lungul anilor de război?
Da.
Privirea lui fioroasă a devenit mai blândă. Îți venea să te apropii de
el. E așa ca în pozele pe care le vedem astăzi [în fotografii făcute la
bătrânețe]. Ochii lui erau în continuare severi, dar nu mai erau așa
înfiorători. Atitudinea
lui față de tehnici se schimbase complet. Înainte de război, scopul
tehnicii (waza) era să ucizi adversarul; acesta era și modul în care ne
antrenam. După război ne-a învățat să nu atacăm adversarul, sau să ne
gândim la a-l învinge. “Dacă faceți asta,” a spus el, “va fi exact la
fel ca înainte. Am schimbat modul în care facem absolut totul.”
O-Sensei ne spunea că trebuie să oferim bucurie adversarilor. Pentru a
face asta, trebuie să devenim capabili de a vedea, simți și conduce
energia lor subtilă (ki). Iar pentru a face asta, trebuie să realizăm
unitatea între vorbire, corp și minte. Trebuie să devenim una cu
funcționarea tuturor lucrurilor din univers – cu Divinitatea și forțele
naturii. Trebuie să aducem cele trei lucruri – vorbirea, trupul și
mintea (aceste concepte joacă un rol central în budismul esoteric,
cunoscut sub denumirea Shingon în Japonia - n. tr.) – în armonie cu întregul univers. “Dacă poți face acest lucru,
adevăratul Budo va prinde viaţă,” spunea O-Sensei. “Calea marțială de
a-i distruge pe ceilalți va deveni calea marțială de a oferi bucurie și
respect celorlalți.”
S-a schimbat și metoda de predare a lui O-Sensei după război?
Metoda
de antrenament era complet opusă față de ceea ce fusese înainte. Nu mai
aveam un scop strategic. Ne antrenam pentru a percepe modificările
subtile ale energiei partenerului, pentru a ne putea raporta la el ca
întreg. Trebuie să devenim capabili de a vedea și simți imediat Ki-ul
partenerului și de a-l conduce. Faptul de a te antrena în acest fel era
foarte dificil. Nu puteai aștepta până atacă adversarul. Trebuia să avem
capacitatea de a intui rapid breșa, oportunitatea, slăbiciunea
partenerului (suki, jp.), ca și intenția acestuia de a ataca. În
prezent, toate tehnicile Aikido sunt din perioada de după război.
Aceasta este adevărata waza. Dacă ne uităm prea mult la parteneri, vom
fi controlați de aceștia. Dacă ne uităm în ochii lor, mințile noastre
vor fi distrase. În concluzie, nu trebuie să ne focusăm atenția exclusiv
asupra partenerilor. Dacă devenim una cu universul, una cu natura,
atunci nu mai există separaţie, iar această dimensiune dualistă care
permite adversarului să atace dispare. Când adversarii atacă, nu trebuie
să ne bazăm pe forme, ci să creem tehnici noi în mod spontan, în
funcţie de context. Înainte de război, obișnuiam să reacționăm la
mișcarea adversarului. După război acest aspect s-a schimbat radical. În
clipa în care adversarul a ridicat mâna, deja ne-am schimbat poziția
corpului. Totul trebuie făcut cu o sincronizare perfectă. Pentru a putea
să te miști corect, trebuie să fii una cu natura și să te miști
intuitiv, fără a recurge la un proces de gândire.
Care e cea mai importantă lecție învățată de la O-Sensei?
Am
învățat de la el să mă rog Divinității, lui Buddha. La naștere nu avem
gânduri; copii sunt în mod natural una cu Divinul. Dar pe măsură ce
creștem, suntem învățați tot felul de lucruri, și de-a lungul acestui
proces iau naştere tot felul de impurități. Dacă putem merge dincolo de
gândire și putem fi una cu Divinul, ne putem întoarce la propria noastră
natură originară. Acest lucru este numit Chinkon-ki- shin. Ne calmăm
spiritele și ne întoarcem la Divinitate. Învățăturile Aikido au drept
scop tocmai această întoarcere, pentru a putea recepta puterea
Divinităţii. Bazându-ne acținile pe o astfel de forță superioară, lucrăm
împreună pentru a realiza idealul păcii în lume. Aceasta este rădăcina,
fundația. Este complet inutil să polemizăm cu privire la tehnici mai
vechi sau mai noi. Tehnica e tehnică. Nu putem înțelege Aikido fără a-i
studia esența, spiritul definitoriu, fără a studia felul în care
O-Sensei i-a dat viață. Obiectivul practicii este acela de a crea o
persoană onestă, de bună credință - o persoană autentică. Waza există
spre a servi ca disciplină în Aikido. Dacă dăm la o parte spiritul și
intenția practicii și reducem totul la tehnici, nu vom ajunge să
înțelegem Aikido niciodată, și nici măcar tehnica, în consecință, nu va
fi cu adevărat autentică, eficace. Simplul fapt de a practica niște
tehnici nu duce nicăieri.
Cum a transmis O-Sensei mai departe această învățătură?
Când
O-Sensei se mișca, părea mai mult decât uman. Aveam senzația că urmărim
un zeu în acțiune, o manifestare a Divinității. De aceea am încercat să
absorb cât de mult am putut, în timp ce el făcea demonstrația – să
practic exact la fel ca el. Nu era “învățat” în sensul obișnuit al
termenului. Servindu-l pe el, cineva care se ridicase la acest nivel
suprauman, primeam de fapt o misie. Acesta este modul în care am primit
învățătura lui O-Sensei. Încercam să înţeleg pe moment, ca şi cum aş fi
fost oglinda lui. Aceasta era misiunea mea divină (ten-mei).
Sarcina mea era să îl slujesc pe O-Sensei. Dacă mergea pînă la baie de
exemplu, mă ridicam în picioare şi aşteptam afară cu un prosop în mână.
Când apărea, îi dădeam imediat prosopul. Când el intra în baie, eu
făceam ceaiul, încercând să îl prepar în aşa fel, încât să nu fie nici
prea rece, nici prea cald când el ieşea din baie. Când O-Sensei ieşea
din casă cu treburi, eu îl urmam ca o umbră. Mintea mea era întotdeauna
la el. Evident că el ştia ce se întîmplă, dar nu a zis nimic. Totul se
întâmpla în mod firesc, natural. Aceasta era o acţiune sinceră,
autentică - devoţiune. Nu trebuie să te gândeşti - “Acest lucru are să-i
placă, o să-i fac un hatâr.” Aceasta nu e devoţiune. O slujire sinceră
este făcută cu riscul propriei vieţi.
Cum v-aţi înţeles cu O-Sensei în afara sălii de antrenament?
O-Sensei povestea, iar eu ascultam. Vorbea despre o mulţime de lucruri. Când eram în prezenţa lui, întotdeauna eram atent.
Cum se relaxa O-Sensei?
Adevărul e că O-Sensei era întotdeauna relaxat. Dar nu şedea niciodată cu picioarele încrucişate, ci doar în seiza. Obişjnuia să citească cărţi şi să ne vorbească. Întotdeauna discuta despre chestiuni spirituale.
Pe când O-Sensei se afla în zona Shingu, cum îşi petrecea timpul?
Mergea în pelerinaj la Kumano Hongu Taisha, la cascada Nachi,
iar apoi citea câte o carte. Îmi amintesc un lucru care s-a petrecut în
august 1957. O-Sensei avea o sabie făcută din lemn maroniu de loquat şi
o sabie neagră primită în dar de la domnul Shumei Okawa, care a fost
executat după război. El folosea sabia neagră şi ne antrenam împreună.
Cînd O-Sensei a lovit, vârful sabiei mele s-a rupt. “Ajunge,” a zis el.
M-am uitat în jur, în speranţa de a găsi vârful sabiei. “Asta cauţi?” a
zis el, şi a scos vârful sabiei de la piept. Era ceva misterios. Cum a a
ajuns acolo? L-a prins în timp ce s-a rupt? A rămas un mister.
Aţi avut multe experienţe ieşite din comun în perioada petrecută cu O-Sensei?
Totul era învăluit în mister.
Care credeţi că este calea pe care O-Sensei încerca să ne-o arate?
Încerca
să ne înveţe să renunţăm la dorinţa de a lupta pentru a învinge un
adversar – şi să o înlocuim cu dorinţa de a promova armonia şi pacea.
Aikido este calea marţială a iubirii. Dacă nutrim mânie şi
competitivitate, nu putem avea relaţii sănătoase unii cu alţii. Gândirea
noastră o va afecta pe cea a celuilalt, iar acest lucru nu trebuie să
se întâmple. În schimb, ar trebui să oferim bucurie, compasiune. Dacă
suntem capabili de acest lucru, vom crea armonie şi vom deveni o mare
familie. În ziua de azi fiecare tinde să se gândească numai la el –
propria lui putere, bani şi aşa mai departe. Acest lucru trebuie
schimbat. Dacă nu facem asta, cum putem realiza o adevărată familie?
O-Sensei a spus, “Scopul meu în viaţă este să unific întreaga lume
într-o mare familie.”
Ce fel de schimbări spera să aducă în oameni la nivel individual?
El
dorea ca omul să se schimbe, să devină mai sincer în inima lui. Deşi
avea acest obiectiv, niciodată nu a forţat pe nimeni, înţelegând că
fiecare are propriul mod de gândire. Nu a dat ordine nimănui vreodată. A
mai spus că fiecare dintre noi trebuie să facă efortul de a deveni mai
bun în sinea sa – şi că, deşi el ne poate ajuta să facem primii paşi pe
Cale, pînă la urmă va trebui să mergem singuri. “Eu vă pot explica doar
ce mi-au revelat zeii,” a spus el. O-Sensei de asemenea ne-a indus un
anumit sentiment de gratitudine, de a fi recunoscători faţă de alţii şi
faţă de natură. Fără gratitudine nu putem deveni fiinţe umane complete.
Soarele ne dă totul. Ploaia cade, câmpul produce orez. Apoi cresc grâne
şi fructe. Acesta e darul pământului. Kojiki,
cartea cea mai veche a Japoniei, redă povestea Divinităţii. La început,
nu era nimic. Cer, pământ, nimic. Apoi un punct şi-a făcut apariţia în
vid. Îi putem spune Centrul, sau Marea Putere a Divinităţii. Claritatea
şi puritatea s-au înălţat creând astfel cerul pur. Impurităţile au
căzut, dând naştere pământului. În acest fel a despărţit Divinitatea
cerul de pământ. Apoi Divinul a dat naştere la tot ceea ce creşte:
plante, copaci, peşti samd. Printre cele mai reuşite din acestea sunt
fiinţele omeneşti. Rolul nostru ar fi acela de a iubi şi de a avea grijă
de acestea în numele Divinităţii. Dar tot oamenii sunt şi aceia care
fac mult rău distrugând natura.
Atunci când predaţi altora o lecţie învăţată de la O-sensei, pe ce puneţi accentul?
Cuvintele
lui O-Sensei sunt foarte importante. Era o persoană extrem de sinceră
şi pură; el a spus că scopul Aikido-ului este acela de a crea persoane
sincere, autentice. Aikido nu poate deveni un sport. Nu aceasta este
Calea. Dacă vrem să fim oameni adevăraţi, trebuie să ne antrenăm cu
toată fiinţa, din toată inima. Antrenamentul ar trebui să aibă
seriozitatea lui shin-ken-shobu – o competiţie cu săbii adevărate. Ca şi
cum ne-am putea pierde viaţa la cea mai mică greşeală. Chiar dacă ne
dorim să fim persoane sincere în viaţa cotidiană, putem face rău altora
cu o singură greşeală. Trebuie să fim tot timpul vigilenţi, pentru a nu
face astfel de greşeli. O-Sensei a fost un model de om autentic. Din
acest motiv, simt că trebuie să transmit tot ceea ce am învăţat, aşa
încât să îi putem călca pe urme. Aikido nu este un sport; e diferit de
acestea. Nu există reguli în Aikido. Aikido nu are limite.
Simţiţi povara transmisiei directe?
Nu
resimt această responsabilitate ca pe o povară. Trebuie să transmit
lumii exact ce am învăţat de la O-Sensei. Aceasta e responsabiliteta
mea. Cu alte cuvinte, trebuie să spun altora doar ce m-a învăţat
O-Sensei şi nimic altceva. Nu încerc să exprim opinii personale. Alte
persoane au creat tehnici diferite, deşi nu sunt în stare de lucrurile
pe care le făcea O-Sensei. Şi mai puţini se apropie de puterea pe care o
dovedea acesta; prea puţină lume e dispusă să ţină cont de învăţătura
lui. Cred că acesta este punctul în care mă despart de ceilalţi. Dacă
această tendinţă a separării de O-Sensei continuă, tehnica predată de el
se va sfârşi odată cu mine. Acest lucru nu trebuie să se întâmple. Când
privesc în jur în lume, îmi dau seama că e nevoie de oameni sinceri,
autentici. Altfel, Aikido va pieri. Asta mă îngrijorează. Şi tot acesta e
şi motivul pentru care merg să discut cu oameni din lumea întreagă.
Bineînţeles, când călătoresc în afara Japoniei, ţin câte un stagiu în
care pot doar schiţa despre ce este vorba. Oamenii sunt capabili să
înţeleagă în general, dar nimeni nu poate studia Aikido aşa cum am făcut
eu cu O-Sensei. Misiunea mea este aceea de a aprofunda spiritul Aikido
şi de a preda lecţia lui O-Sensei la cât mai mulţi oameni. Când am
primit distincţia de judan [10 dani] de la O-Sensei, am primit şi
călăuzirea lui. Când voi reuşi să predau învăţătura lui O-Sensei
oamenilor din toate ţările lumii, voi putea muri împăcat. Adevăratul meu
antrenament abia începe. Deşi m-am antrenat vreme de 65 de ani,
adevărata disciplină e încă în faţa mea.
Ce mesaj doriți să transmiteți practicanților de Aikido?
Aș
vrea să îi rog pe toți să vină să mă vadă. Din păcate sunt prea bătrân
pentru a mai călători în jurul lumii. De aceea mi-ar face plăcere să
primesc oaspeți din întreaga lume, ca să pot sta de vorbă cu ei și ei să poată să practice.
Vreun mesaj special pentru instructorii de Aikido?
Aș
vrea ca toți instructorii de Aikido să stea de vorbă cu O-Sensei
înainte de keiko – să pună în faţa lor o fotografie cu O-Sensei, să se
încline în fața ei și să spună onegaishimasu și arigato gozaimasu. În
acest fel, dacă ei își exprimă gratitudinea cu propriile lor corpuri și
voci, pot ajunge să îl înțeleagă pe O-Sensei. Doar forma nu e deajuns;
trebuie să simți și să arăți gratitudine cu o inimă curată. Deci,
vorbiți cu O-Sensei! O-Sensei adesea se prosterna în fața Divinității.
Ne spunea mereu să privim în natură spre a putea înțelege lucrarea
divină. El ne-a condus pe calea corectă de a observa lucrarea divină în
diversitatea ei cotidiană. Aș vrea ca toți instructorii să își unifice
energia, mintea și trupul (ki-shin-tai), apoi să o unifice pe aceasta cu
măreția naturii, și să se antreneze spre a crea adevărata armonie în
lume.
Gânduri finale?
Dacă
ai inima deschisă, poți oferi iubire. Din iubire ia naștere armonia,
iar armonia dă naștere fericirii. Fericirea la rândul ei dă naștere unei
comori. Această comoară nu este aur sau diamante, e de natură
spirituală. Este extrem de important ca lumea să devină o singură
familie. Nu are nici o relevanţă cât de eficiente sau puternice sunt
tehnicile (waza). Aikido are menirea de a preda aceste tehnici cu o
inimă iubitoare; în acest fel putem face întreaga umanitate o mare
familie. Acesta este țelul în Aikido. E un lucru pe care l-am învățat
direct de la O-Sensei: faptul că dorința de a găsi pacea și a o răspândi
în lume vine înaintea tehnicii. Fără acest spirit, Aikido nu poate
progresa.
Interviu realizat de Laurin Herr și Tim Detmer
Tradus din japoneză de Aya Nishimoto
Și în română de Daniel Forga
Interviu realizat de Laurin Herr și Tim Detmer
Tradus din japoneză de Aya Nishimoto
Și în română de Daniel Forga