Stanley Pranin: Ce ne puteți spune despre experiența dv. în aikido? Cum a început totul?
Saotome
Sensei: Am practicat judo când eram în liceu. Am fost însoțit la
dojo-ul Kuwamori cu o recomandare din partea instructorului meu de judo
pentru că el era de părere că aikido mi s-ar potrivi. Așa am aflat prima
oară despre aikido. La vremea respectivă Seigo Yamaguchi Sensei era cel
care ținea lecțiile de aikido. Eram mai robust decât sunt acum,
cântăream cam 90 kg. Obișnuiam să câștig meciurile de judo la Tokyo.
După antrenament, Yamaguchi Sensei mi-a spus să îl prind de degete. În
clipa în care l-am prins, am fost proiectat. Nu mi-am dat seama ce s-a
întâmplat și am crezut că m-am împiedicat de marginea saltelei. Așa că
am încercat din nou. Cred că am fost aruncat în acest fel de patru sau
cinci ori. Mă proiecta cu degetele, și de asemenea când l-am prins de
umăr. Așa a început totul. După antrenament, am stat de vorbă cu
Yamaguchi Sensei și Kuwamori Sensei nu doar despre arte marțiale, ci și
despre alte lucruri, precum filosofia orientală. M-am bucurat să pot
face acest lucru, pentru că duceam lipsa unor asemenea discuții pentru a
mă ghida mai departe în viață. Încă îl respect pe Kuwamori Sensei și am
fost foarte impresionat de către Yamaguchi Sensei. Așadar am intrat în
acest dojo, continuând în paralel antrenamentul la judo.
Stanley Pranin: Asta s-a petrecut după ce Yamaguchi Sensei s-a întors din Burma?
Nu,
înainte. Kuwamori Dojo a fost primul dojo afiliat la Aikikai după
război. Pe atunci, Aikido Doshu Kisshomaru Ueshiba obişnuia să vină la
sală, deşi noi îi spuneam Wakasensei. Mi-am imaginat că avea să fie
tipul clasic de artist marţial, impunător fizic, dar el arăta mai
degrabă ca un profesor universitar şi vorbea foarte curtenitor. M-a
impresionat, era un adevărat gentleman. Am fost surprins să îi văd
mâinile groase, robuste. Era altfel decât ceilalţi instructori, cei pe
care îi ştiam de la judo. Am vorbit cu el despre numeroase subiecte, şi
am început să apreciez aikido chiar şi mai mult decât înainte.
La
vremea aceea Wakasensei era încă angajat de Osaka Securities Company.
Atunci am început să practic aikido. Shoji Nishio era de asemenea
prezent. Şi Nobuyoshi Tamura începuse cam cu trei luni de zile înaintea
mea. Acest lucru se întâmpla acum 37 de ani [ca. 1954]. Voiam să devin
uchideshi, lucru care nu s-a petrecut până în 1961. Pe atunci şi Tamura
mai lucra încă în afara dojo-ului, deşi era uchideshi. Nu era ca acum,
când dojo-ul oferă profesorilor tineri un salariu.
Când
l-am întâlnit prima oară pe O-Sensei, eram elev la liceu. Practicam în
vechiul Hombu Dojo. Sala nu era murdară, dar saltelele erau ferfeniţă.
O-Sensei, cu barba lui majestuoasă, vorbea elevilor. Nu ştiam cine era
el pe atunci. O-Sensei mi-a vorbit mie mai întâi, pentru a-mi ura bun
venit. Atmosfera din jur era tensionată. Am fost foarte surprins, şi am
simţit un uşor gâdilat în şira spinării. Nu ştiu dacă acea experienţă se
poate numi un fel de trezire spirituală, dar am fost foarte surprins.
Pe atunci obişnuiam să vizitez diferiţi maeştri ai altor arte marţiale,
nu doar din judo, dar nici unul nu era ca O-Sensei. O-Sensei avea mai
bine de şaizeci de ani, dar avea o ţinută foarte demnă. A fost o ocazie
extraordinară, faptul că l-am putut întâlni. M-a impresionat foarte
puternic, şi acest lucru m-a făcut să simt că aş putea renunţa la tot
pentru a studia aikido sub tutela lui.
Stanley Pranin: Cine preda în general la Hombu pe atunci, Wakasensei?
Wakasensei ţinea lecţiile de dimineaţă, iar apoi mergea la muncă. Yamaguchi Sensei conducea majoritatea antrenamentelor.
Când
am devenit uchideshi, O-Sensei mă certa mai mult decât pe orice alt
elev. Am fost uchideshi vreme de 15 ani, şi poate de aceea îi venea mai
uşor să mă certe pe mine. Eram destul de stângaci, în vreme ce alţi
uchideshi învăţau mult mai repede. Am fost ultimul care a rămas ca
uchideshi. Pe când O-Sensei mai trăia, arta sa se schimba în fiecare an,
evolua în permanenţă. Voiam să îl urmăresc pe O-Sensei în timp ce se
antrena. De aceea am rămas lângă el cel mai mult timp ca uchideshi
[râsete]!
Stanley Pranin: Tehnica sabiei aţi învăţat-o tot de la O-Sensei?
Stanley Pranin: Cu câţiva ani de zile în urmă, observându-vă la antrenament, am observat că folosiţi fukuro shinai, sabia de bambus a școlii Yagyu, cred. O mai folosiţi la practică?
Toţi
elevii mei o folosesc. Motivul pentru care folosim sabia de bambus a
şcolii Yagyu e faptul că dacă am folosi bokken-ul pentru a învăţa
elementele de bază, putem să ne lovim degetele, şi în felul ăsta devenim
timorați la antrenamentul cu sabia. Dacă suntem loviţi la modul serios
de un bokken, ne putem răni destul de grav. Nu acesta este scopul. Dacă
ne antrenăm cu sabia de bambus, ne simţim mai în siguranţă, pentru că o
lovitură cu o astfel de sabie nu duce la vătămări grave. Chiar dacă
simţim durere, nu se va ajunge la oase rupte. Ca atare, vom reuşi să
atingem un anumit nivel de expertiză relativ repede. Dacă folosim
bokkenul, vom deveni tensionaţi. Dacă folosim sabia de bambus, putem
practica relaxaţi, fără teamă sau ezitare. Mai târziu folosim şi
bokkenul. În acest fel, elevii pot ajunge a stăpâni sabia și kumitachi.
Pe
de altă parte, dacă antrenamentul e lipsit de orice pericol real, vom
ajunge să ne antrenăm superficial. Trebuie deci să fim atenţi cum ținem
sabia în mână, pentru a nu ne răni. Altfel, nu vom reuși să înțelegem cu
adevărat kumitachi. Va sfârși prin a fi o simpla kata. Nu vei putea să
îți armonizezi sau să îți folosești ki-ul deloc. Deci după ce au invatat
lucrurile de baza legate de sabie, elevii mei trebuie sa se antreneze
cu bokkenul. De vreme ce sunt obisnuiti cu miscarile, acum pot controla
sabia. Astfel, ne antrenam in mod gradat.
În
prezent predau în America, dar nu am predat nicicand elevilor
zicandu-le ca nu sunt in stare sa priceapa. Nu stiu exact cum se
desfasoara antrenamentele la Hombu in momentul de fata, dar eu cer
elevilor mei sa faca mai mult decat se cere in Japonia. Le arat cum sa
foloseasca si alte lucruri in afara de jo si ken. Folosim si armele
noastre in plus fata de ceea ce am invatat de la Osensei. Spre exemplu,
bete. Toate astea sunt parte din aikido. Important e faptul ca folosim
sabia sau bastonul ca metoda de antrenament in aikido. Nu suntem
kendoka, nici practicanti de jo. Aceste arme sunt folosite ca modalitate
de antrenament. Le reamintesc adesea elevilor mei, nu trebuie sa existe
nici un fel de indoiala cu privire la acest aspect.
Stanley Pranin: Practicanții
artelor marțiale tradiționale, kendo sau iaido, adesea au criticat
kenul și jo-ul lui O-Sensei. Abordarea lui cu privire la sabie era
diferită. Cred că mai ales modul de a-ți mișca coapsele și postura
folosita de fondator, pentru a evita aiuchi (lovirea reciprocă, ce duce
la rănirea sau uciderea ambelor parteneri), nu există în iaido sau
kendo.
De
asemenea, cred că e firesc până la urmă din punctul de vedere al
practicanților de arte marțiale tradiționale să îl critice, pentru că
tehnica de sabie a lui O-Sensei era diferită. Asta, pentru că O-Sensei a
elaborat el însuși metoda de a folosi sabia. O-Sensei deținea menkyo
kaiden (certificat de măiestrie) în mai multe arte marțiale și a luat
din ele esența, pentru a elabora propria sa tehnică de sabie. E stupid
să spui că sabia lui O-Sensei e diferită de cea din alte arte marțiale,
pentru că O-Sensei a zidit pe acea baza și a creat ceva nou. Poți
critica trecutul, dar trecutul nu poate critica viitorul. E altă
dimensiune. Chiar dacă am spune că tehnica de sabie a lui O-Sensei era
diferită de artele sabiei traditionale, adevărul e ca nici nu si-a
propus sa le prezinte in mod nealterat.
Din
punct de vedere istoric, există o legătura stransa intre sabie și
tehnicile corporale, fara arme. Inainte acestea se practicau impreuna,
dar cu timpul au aparut specialisti, iar lucrurile s-au separat. Pe
vremuri trebuia sa fii capabil sa folosesti sulita si sabia, sa
realizezi tehnici cu mainile goale sau sa calaresti, pentru ca toate
acestea mergeau impreuna, faceau parte dintr-un anumit stil de viata.
Sabia avea corelate tehnici corporale fara arme. Faptul de a invata
tehnica fara arme, era acelasi lucru cu a invata tehnica de sabie. De
aceea arte precum kendo, karatedo sau judo nu existau pe atunci.
Stanley Pranin: Ma gandesc ca exista aspecte mai dificil de predat atunci cand vine vorba de aikido in Statele Unite.
Eu nu recurg la terminologia Şinto ca O-Sensei, dar stiinta este un
limbaj universal si un lucru care convinge prin argumente. Daca folosim
termeni religiosi specializati precum “kannagara” (calea zeilor, Șinto),
nu va intelege toata lumea.
Imi vine greu sa le zic elevilor ca trebuie sa studieze daca vor sa
inteleaga ceva despre Japonia. Pana la urma, trebuie sa imi ajut elevii
sa inteleaga. De vreme ce exista numeroase persoane care vor sa
inteleaga, trebuie sa fac si eu un efort in acest sens. Cred ca e
necesar sa facem eforturi pentru a familiariza practicantii din tari sau
culturi diferite cu elemente de cultura japoneza. Strainii nu inteleg
prea multe despre Japonia. Pe de alta parte, nu inseamna ca japonezii
isi inteleg propria tara sau cultura. Multi din japonezi sunt straini in
propria tara. Simpul fapt ca traiesti in Japonia si vorbesti japoneza
nu inseamna ca intelegi adevaratele radacini ale acestui popor. Cred ca
sunt multe persoane in situatia asta. Bunaoara, japonezii care
calatoresc in strainatate la studii nu inteleg totul despre Japonia, dar
au aceasta impresie. Ei nu cunosc ceremonia ceaiului, nu stiu nimic
despre arta tirului cu arcul. Sunt multi astfel de japonezi.
Stanley Pranin: Acum
cativa ani, pe cand luam un interviu altui shihan de aikido, acesta a
zis: “chiar daca un strain vine in Japonia sa se antreneze, nu are cum
sa inteleaga adevaratul sens din aikido. Datorita diferentelor de limba
si cultura, strainii nu pot intelege semnificatia spirituala a artei.”
Parerea mea e ca si pentru un japonez este dificil sa o inteleaga.
Asa este. Desi practic de mai bine de 30 de ani, inca nu pot spune ca
inteleg pe deplin aikido. Sunt lucruri pe care mi le-a zis O-Sensei cu
multi ani in urma, care abia acum imi de vin clare. Depinde de
capacitatea de intelegere a fiecaruia. Sunt de aceeasi parere cu dv.
Cunosc si eu un instructor care a migrat peste hotare pentru a preda
aikido si spunea, “Aikido este esenta culturii japoneze, motiv pentru
care strainii nu il pot intelege.” Nu imi place termenul acesta,
“strain”; in fine, m-am intrebat ce voia sa zica.
De
ce s-a mai deranjat sa calatoreasca peste hotare ca sa predea aikido?
Ce poti spune despre o persoana care preda aikido unor persoane care in
opinia lui nu au cum sa inteleaga? Nu ar fi mai bine sa se intoarca in
Japonia? E absurd si rusinos sa spui asa ceva. Daca nu poti face ceva
pentru a facilita elevilor intelegerea unor lucruri, inseamna ca esti un
incompetent. E doar un mod facil de a te eschiva de raspundere. Faci
elevii responsabili pentru propriul tau esec. Bineinteles ca sunt si
persoane care nu pricep oricate eforturi ai face, dar asta nu tine de
rasa sau nationalitate, sunt destui si in Japonia care se antreneaza ani
de zile si nu inteleg nimic. Ce ar crede
aceasta persoana, daca cineva i-ar spune ca japonezii nu il pot
intelege Beethoven? Nu cred ca dificultatea intelegerii e un lucru
diferit fata de celelalte arte traditionale japoneze.
Stanley Pranin: Dupa
parerea mea, aikido nu e o arta martiala traditionala. E o arta
martiala radical noua, diferita. Cred ca abordarea lui O-Sensei a fost
revolutionara.
Antrenamentul
respiratiei, desi e o forma de antrenament fizic, de asemenea este o
forma de antrenament mental si filosofic. E ceva care trebuie
constientizat si experimentat prin corp. O-Sensei a fost geniul care a
conceput acest tip de sistem. In doua vorbe, dincolo de budo, aikido
este si un sistem educativ. In timp ce ii instruiesti pe altii, te educi
si pe tine insuti. Nu practicam doar la nivel exterior, ci si
interior.
E
bine să epuizezi aceste rezerve cât mai repede. Scopul antrenamentului
este, printre altele, acela de a îl face pe om conştient de limitele
fizice. Nu poţi pătrunde pe tărâmul spiritului, nici nu poti sonda vasta
energie universală înainte de a epuiza resursele fizice. De aceea îi
pun să se antreneze cât mai dur.
Există
insa instructori profesionişti de aikido care încurajează antrenamentul
soft, chiar de la bun început. După trei, patru ani de antrenament in
acest fel, aikido sfârşeşte prin a se transforma intr-un dans. Iar
atunci oamenii incep sa aiba indoieli cu privire la eficienta martiala a
ceea ce au invatat.
Stanley Pranin: Să
înţelegem că tehnicile practicate in perioada aiki budo includeau un
accent mai mare pe autoaparare, decat aikido-ul care se practica la ora
actuala?
Aş zice ca da. De fapt, întregul scop al sistemului de antrenament din
aikido are in vedere autoapararea. Toate artele martiale cuprind aceasta
dimensiune. Nu exista arta sau cale martiala care sa nu subintinda si
acest aspect al autoapararii. Insa lucrul minunat din aikido este acela
ca el include atat apararea proprie, cat si a adversarului. Trebuie, pe
cat posibil, sa cruţam viaţa acestuia. Ambele sunt moduri de apărare.
Cred că e necesar un mare nivel de măiestrie şi siguranţa de sine pentru
a putea face asta.
Stanley Pranin: De unde credeţi că vine aceasta siguranta?
Cred ca e necesara experienta directa. Ca sa va dau un exemplu, pe cand
eram copil si auzeam un sunet puterinc, corpul meu se cutremura si imi
incordam umerii, ridicandu-i involuntar. Acum resimt sunetul in abdomen.
Cred ca acest lucru vine din antrenamentul aikido. Ăsta ar fi doar un
exemplu. Dar nu are importanţă dacă e o risipă de forţă când e vorba de
artele marţiale sau de chestiuni militare. Aceastea sunt utile in vreme
de calamitati sau nenoriciri.
A existat un asemenea proces la New York de curând, cu privire la un
incident care s-a petrecut la metrou, unde un ins a ucis cinci oameni
prin impuscare, iar verdictul final a fost ca nu era vorba de
autoaparare. Intrebarea cheie era - de ce a mai fost necesar sa ii
omoare pe cei care au cedat si nu au mai opus rezistenta dupa prima
impuscatura. De exemplu, putea sa ii impuste pe ceilalti in picior.
Modul de gandire referitor la autoaparare e complet diferit in
societatile americana si japoneza. În America oricine se poate plimba
nestingherit cu o arma, aşa incat sentimentul de teama e destul de mare
cand te plimbi prin oras. Prin comparatie, Japonia e diametral opusa. Nu
exista oras mai sigur decat Tokyo. Daca singurul lucru care te preocupa
e autoapararea, te duci la un magazin de arme si iti iei un pistol. Nu
trebuie sa iti faci griji cu privire la nikyo sau sankyo.
Motivul
pentru care e greu sa raspandesti artele martiale in America e, cred,
legat de istoria acesteia ca natiune fondata de colonişti. Cei care au
colonizat America aveau deja arme. Nu s-au luptat in viata lor cu sabii
sau sulite. Pe de altă parte, populaţiile din Europa sau Asia au o
experienţă vasta în artele marţiale ce nu includ arme de foc. Dacă ne
întrebăm de ce Franţa, o ţară tipic europeană, are predilecţie pentru
arte marţiale, răspunsul ar fi că acestea fac deja parte din trecutul
lor. Dar acest lucru nu e valabil in America. Cred ca americanii vor să
înţeleagă arte precum karate sau kungfu ca pe ceva supranatural, nu le
respecta ca arte martiale.
Stanley Pranin: Care credeti ca este valoarea tehnicilor în lumea prezentului? Ce importanţa are răspândirea lor?
Nu
îl respect doar ca artist marţial. Eu nu pot fi ca el şi ar fi şi
absurd să încerc acest lucru. Dar pot studia filosofia de viaţă a lui
Osensei şi viziunea lui asupra lumii, practicand aikido. E un lucru
minunat faptul că O-Sensei a conceput o astfel de lume. Acest lucru imi
este accesibil. Nu am forţa de a smulge din pământ un copac cu diametrul
de 13-14 cm, cum făcea el, nu il pot imita. Dacă la asta se rezumă
discutia, atunci e vorba doar de forta unuia contra altuia. Respectul
meu faţă de Osensei nu e legat de latura fizică. Îl respect pentru că
modul sau de gandire si lumea pe care a conceput-o sunt relevante, iar
mesajul pe care il transmite generatiilor urmatoare e admirabil.
Scopul
tehnicilor nu este altul decat insusirea acestui mod de gandire; e o
metodă de studiu şi de antrenament. Asta e ceea ce cred, iar modul meu
de a explica tehnicile e diferit de acela al altor profesori. Un ikkyo
nu inseamna mare lucru, iar eu sunt o persoană obişnuită. O-Sensei ar
spune, “oricine poate deveni sfânt.” Felul in care un occidental si un
japonez inteleg sfintenia e usor diferit, dar O-Sensei a dezvoltat un
sistem de educatie publica, o metoda de antrenament in care fiecare
poate atinge acest nivel prin misogi. E un lucru valoros si sub aspect
istoric. În multe cărţi O-Sensei este descris drept supraom, dar aceasta
nu a fost intenţia lui originară, deşi sunt de acord că e minunat să
detii o astfel de forta.
Saotome
Sensei: Nu pot raspunde in acel caz particular, dar pot sa va spun
punctul meu de vedere. Acesta e un lucru care n-ar trebui sa se intample
niciodata. E o chestiune de moralitate. Dacă vrei să fii instructor
profesionist, nu poti permite unui asemenea lucru sa se intample. Un
astfel de profesor trebuie sa aiba siguranta de sine de a nu creea
astfel de vatamari, indiferent cat de dur sau greu e antrenamentul. Daca
nu ai atata doza de autocontrol, cum te poti numi instructor
profesionist? E o diferenta intre un accident si un lucru intentionat. E
vorba de moralitatea persoanei care preda.
Stanley Pranin: Daca s-ar intampla asa ceva la dv. la dojo, v-ati asuma raspunderea, chiar daca nu ati cauzat leziunea?
Interviu realizat de Stanley Pranin
Aiki News #89 (Toamnă, 1991)
Traducere din limba engleză de Daniel Forga